Zabavno prehranjevanje cele družine

0
443
Prehrana družine
Prehrana družine

Otrokov razvoj je neločljivo povezan s prehrano. Otrok se v obdobju rasti ustvarja temelje zdravja za vse življenje. Svoje prehrambne navade in pestrost okusov osvoji v zgodnji otroški dobi v družini in se kasneje težko spremenijo.

Otroka je treba vključiti v kuhinjska opravila. Vendar pa vsako kuhinjsko opravilo ni nujno primerno oziroma varno za našega malčka. Pri tem je treba upoštevati njegovo starost oziroma njegove že razvite sposobnosti.

Tako na primer šestletnik že lahko razporeja opravila po fazah, medtem ko se dvoletnik komaj uči prepoznavanja in poimenovanja predmetov. Otroke lahko vpletete v kuhanje še posebej ob vikendih, ko ste vsi doma. Začnite s skupnim zajtrkom in morda boste ugotovili, da so otroci, ki ste jih vključili v pripravo zajtrka, bolj ješči. Otroci ljubijo packanje, polnjenje modelčkov za mafine, mesenje krhkega testa za jabolčno pito in okraševanje svojih izdelkov. Različni barvni bonboni, suho sadje, kot so rozine, brusnice, marelice, oreščki, sezam itd., služijo za dekoracijo. Otrokom namenite tudi ostanke testa, ki ste ga odrezali ob robu potice ali jabolčnega zavitka, da iz njega ustvarjajo kar želijo. Tudi priprava pice je za otroke super, sami lahko narežejo sir, papriko, paradižnik in si naredijo poljubno pico.

Zdrav odnos do hrane in prehranjevanja bodo vaši najmlajši nadobudneži dobili spontano, kar sami od sebe.

SKUPINA HRANE

HRANA

VSEBUJE

Veliko proteinov

Piščanec, riba, ovčetina, govedina, svinjina, drobovina, jajca, sir, lešniki, stročnice

Proteine, maščobo, vitamine A, D, B

Mleko in mlečni izdelki

Mleko, smetana, jogurt, sladoled, sir

Proteine, maščobo, kalcij, vitamine A, D, B2

Zelena in rumena zelenjava

Zelje, brstični ohrovt, špinača, ohrovt, stročji fižol, buče, solata, zelena

Minerale, vključno s kalcijem, klor, krom, kobalt, baker, magnezij, kalij in natrij

Agrumi

Pomaranče, grenivke, limone

Vitamin C

Ostalo sadje in zelenjava

Krompir, pesa, koruza, korenje, cvetača, ananas, marelice

Ogljikove hidrate, vitamine A, B, C

Mleko in žitni pripravki

Polnovredni kruh, rezanci, riž

Proteine, ogljikove hidrate, B vitamine, železo, kalcij

Maščobe

Maslo, margarina, rastlinska olja

Vitamina A, D

Hrana, ki povzroča alergije

Alergija na prehranske alergene postaja zadnja desetletja tudi pri nas pomembna zdravstvena težava. Največ prehranskih preobčutljivosti (alergij) se pojavi v prvih letih življenja. Največje tveganje za alergijsko reakcijo pri otrocih, dojenčkih obstaja pri naslednjih živilih:

  • pri kravjem mleku in mlečnih izdelkih,
  • oreščkih in semenih,
  • jajcih,
  • izdelkih iz žit,
  • ribah, še posebej morskih sadežih,
  • jagodičevju in škropljenih citrusih (to sadje lahko sproži alergijsko reakcijo, vendar le redko povzroči pravo alergijo).

Na prepovedani listini so lahko tudi: surov beljak, oziroma majoneza, čokolada, svinjina, raki, jagode, ananas, umetna barvila in konzervansi (marmelada, sadni jogurt). Zelo pogoste so tudi alergije na sadje, ki ga uživamo zunaj sezone rasti. Marjetka Založnik nadaljuje: »Ogromno alergij sproža vsakdanja na videz povsem navadna hrana, v kateri mrgoli škodljivih dejavnikov. Če se je že razvila alergijska reakcija, je treba najprej izključiti alergen iz prehrane.«

Zelenjave si otroci najmanj želijo

Zelenjava in sadje so energijsko revnejša živila, priporoča se dve ali raje več porcij na dan, vsaj en krat dnevno surovo sadje in zelenjava. Predvsem surova živila so okusna, osvežujoča in imajo nizko energijsko vrednost. Priporoča se uživanje svežega, presnega sadja in zelenjave, ostali del pa tudi v kuhani obliki. Prav tako je priporočljivo uživanje sezonskega sadja in zelenjave, pridelane na lokalni način. Sadje in zelenjavo po čiščenju najprej operite v mlačni vodi in nato sperite z mrzlo vodo. Za višjo biološko vrednost in ohranitev mikrohranil, sadje in zelenjavo vedno kuhajte malo časa in v majhni količini vode. Če otrok zavrača zelenjavo, jo dodajte enolončnicam, skuti, mesnim in drugim jedem, ali jo ponudite v zanimivi obliki. Kako naj otrok vzljubi zelenjavo?

  • Malica namesto sladkih ali slanih prigrizkov (svež korenček, paprika, paradižnik, kumarice …).
  • Zelenjavo iz vrta operite in očistite, da je lepa na pogled.
  • Odrasli bodite otroku zgled in zelenjavo jejte z navdušenjem.
  • Zelenjavo uživajte večkrat na dan.
  • Pripravljajte sladko zelenjavo (koruza, korenček, grah, krompir …).
  • Zelenjavo lepo servirajte (zelo pomembna je oblika, videz).
  • Otrok naj zelenjavo v trgovini izbira sam, torej tisto, ki jo želi jesti.
  • Zelenjavo pripravite na več različnih načinov in jo vključite v čim več jedi.
  • Otroka spodbudite, da sodeluje pri pripravi jedi.

Za otrokovo in naše zdravje je bistvenega pomena, da jemo svežo in raznovrstno hrano in to najlažje naredimo tako, da si vsak dan v tednu obarvamo z drugo barvo.

DAN

BARVA

ŽIVILA

VPLIV

Ponedeljek

Rumena

Ananas, marelice, koruzna enolončnica, rumena paprika

Utrjevanje spomina, umskih sposobnosti

Torek

Rdeča

Jagoda, lubenica, paradižnik, leča

Veliko vitamina C in ostalih antioksidantov

Sreda

Zelena

Solata, brokoli, kivi, grozdje

Izločanje strupov iz telesa, uravnavanje bazičnosti in kislosti telesa

Četrtek

Oranžna

Mango, korenček, pomaranča

Vitamin A

Petek

Rjava

Polnozrnate testenine, fižol

Vlaknine, ki uravnavajo prebavo in maščobe v krvi

Sobota

Bela

Šampinjoni, mlečni izdelki

Dober vir kalcija in fosforja, pomembna za zdrav kostni sistem

Nedelja

Modra

Borovnice, jajčevec, slive

Mirnost in zbranost

Sodelujoči strokovnjaki:

Marjetka Založnik

http://www.zdravahranaotrocka.si/

ustanoviteljica spletne strani www.zdravahranaotrocka.si. Svoje poslanstvo pa vidim v ozaveščanju ljudi o zdravem in sočutnem načinu življenja, saj tudi delam v Ekološki trgovinici Dobra volja.

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here