Priporočen vnos hranil v obroku

0
597

Otroku je v predšolskem obdobju treba zagotavljati čim bolj pestro, mešano prehrano iz različnih kombinacij živil rastlinskega in živalskega izvora, saj je organizem v obdobju intenzivnega fizičnega, psihosocialnega in kognitivnega razvoja.

Uravnotežena in kakovostna zdrava prehrana je eden od temeljev zdravja, saj zagotavlja ustrezen psihofizičen razvoj in dobro počutje predšolskega otroka. Zdrave prehranjevalne navade, ki jih otroci pridobijo v zgodnjem otroštvu, vplivajo na način prehranjevanja tudi v odrasli dobi.

Obroki, ki so namenjeni otrokom, se razlikujejo v razmerju živil in velikosti porcij. V jedilnike vključujemo hranilno bogata živila, ki vsebujejo pomembne količine vitaminov, mineralov in ostalih biološko pomembnih snovi na relativno malo količino energije. Na primer med hranilno bogata živila spadata sadje in zelenjava, medtem ko živila, ki vsebujejo sladkor, sol, nasičene (meso, mleko) in transmaščobne kisline (ocvrta hrana – čips), uvrščamo med hranilno revna živila.

Priporočen vnos hranil

Za ustrezno načrtovanje prehrane se po besedah izr. prof. dr. Cirile Hlastan Ribič lahko poslužujemo modela piramide zdrave prehrane ali zdravega krožnika, ki temeljita na uravnoteženem vključevanju šestih skupin živil:

  • zelenjave,
  • sadja,
  • žit in žitnih izdelkov,
  • mleka in mlečnih izdelkov,
  • mesa in mesnih izdelkov ter
  • maščob.

Janja Pohorec, univ. dipl. inženirka živilstva in prehrane, še dodaja, naj bo po okusu in pripravi hrana prilagojena otrokom – nežnih okusov, z zmanjšano vsebnostjo soli, sladkorja, nasičenih in transmaščobnih kislin z več manjšimi dnevnimi obroki. V prehrani otrok naj bo čim manj živil/jedi, ki vsebujejo prekomerne količine sladkorja, soli, nasičenih maščob, transmaščob, aditivov in ojačevalcev okusa. Za žejo otrokom nudite vodo, vodo s sveže stisnjeno limono in/ali pomarančo ali nesladkan čaj.

Kako sestaviti obrok
»Zajtrk naj bo sestavljen pretežno iz ogljikovih hidratov v obliki polnovrednih žitnih izdelkov (polnozrnat kruh, kaše, zdrobi), ki ugodno vplivajo na zmeren porast glukoze v krvi. Ponudite jih v kombinaciji z beljakovinskimi živili, kot so mleko, mlečni izdelki, jajca, stročnice in pusti mesni izdelki. Na ta način še dodatno izboljšate kognitivne zmožnosti in razpoloženje. Z dodatkom zelenjave in sadja dodatno zvišate hranilno vrednost obroka ter ugodno vplivate na energijsko potrebo obroka. Kosilo in večerja naj bosta sestavljena iz vseh skupin živil. Večerja naj bo lahko prebavljiva in pripravljena do 19.00 ure, da prebava in presnova ne motita nočnega počitka. Popoldanska malica poveča psihično in fizično zmožnost otrok,« pove Janja Pohorec.

Jedilniki naj bodo sezonsko obarvani in lokalno trajnostno oskrbljeni, vsebujejo naj tradicionalne jedi, značilne za naše okolje in več zelenjave kot v preteklosti. Pri otrocih z alergijami ali prehranskimi omejitvami iz prehrane izključimo živila ali snovi, ki otroku povzročajo alergijske težave. V času diete vzdržujemo zdravo uravnoteženo prehrano brez konzervansov, umetnih barvil in drugih dodatkov živilom.

Otrokove potrebe po kalciju

Najpomembnejša vloga kalcija je gradnja kosti in zob. »Mleko zaradi visoke hranilne in biološke vrednosti uvrščamo med pomembna živila v uravnoteženi prehrani. Predstavlja bogat vir beljakovin, ki vsebujejo življenjsko pomembne esencialne aminokisline. Mleko vsebuje tudi konjugirano linolensko kislino, masleno kislino in v maščobi topne vitamine A in D, E in K ter betakaroten. Predstavlja tudi pomemben vir fosforja, natrija, kalija, klora, magnezija, in cinka. Kalcij, pridobljen iz mleka in mlečnih izdelkov, se bolje absorbira v telesu, predvsem zaradi prisotnosti vitamina D. V zdravi prehrani je treba zagotoviti zadostne količine mleka oziroma mlečnih izdelkov (od 300 do 350 ml mleka za predšolskega otroka ter od 400 do 500 ml za šolskega otroka ali ustreznih mlečnih zamenjav – 100 ml mleka vsebuje podobno količino kalcija kot 15 g trdega ali 30 g mehkega sira),« pojasni Cirila Hlastan Ribič.

Doma pridelana ekološko hrana

Lokalno pridelana, predelana in porabljena hrana je kakovostnejša, sveža in hranljivejša, saj so transportne razdalje krajše, s tem pa tudi manjši ogljični odtis in negativen vpliv na okolje. Slovenija ima zaradi svoje majhnosti prednost, saj celotno ozemlje načeloma predstavlja lokalno okolje. Ekološko pridelana hrana je visoko kakovostna in prehransko bogata z vitamini, minerali in antioksidanti, ob predpogoju, da je sveža in nepoškodovana.

Tudi način priprave hrane je pomemben

Hrano pripravljajte po načelu pestrosti in upoštevajte gastronomsko-kulinarična načela priprave hrane. Kar pomeni, da se poslužujte vseh načinov priprave hrane: kuhanje, dušenje, pečenje in cvrtje v (konvekcijski) pečici na peki papirju.

Veganstvo in vegetarijanstvo

Mešana prehrana odraščajočem otroku zagotavlja pokritje energetskih in hranilnih potreb za normalno rast in razvoj. Tudi s skrbno načrtovano, uravnoteženo laktoovo-vegetarijansko prehrano lahko zagotovite otroku normalno rast in razvoj, a Janja Pohorec v tem primeru priporoča strokovno spremljanje pri otrokovem osebnem zdravniku in/ali svetovanje pri kliničnem dietetiku. Neustrezno načrtovana prehrana, ki izključuje katerokoli glavno skupino živil, lahko predstavlja tveganje za pojav pomanjkanja nekaterih ključnih hranil in onemogoča normalno rast in razvoj otroka. »Ključna hranila, na zadosten vnos katerih morajo biti vegani še posebej pozorni, so beljakovine, omega-3 nenasičene maščobne kisline, železo, cink, jod, selen, kalcij, vitamin D in vitamin B-12. Vegani imajo večje potrebe po beljakovinah. Pozornost je treba nameniti tudi vnosu kalcija ter ostalih hranil,« pojasni Cirila Hlastan Ribič.

Izbirčnost v predšolskem obdobju

Hrana naj ne bo nagrada otroku za dobro opravljeno stvar, nagradite jih z različnimi aktivnostmi, pozornostjo, skrbnostjo in pohvalo. Med prehranjevanjem se pogovarjajte o stvareh, ki otroke veselijo, vzbujajo dobro počutje in jih nasmejijo. Pomembno je, da si vzamete čas in pri obroku ne hitite. Otroke privlačijo pisane barve in zanimive oblike. Komentirajte barvo, teksturo in aromo hrane, da le-ta otrokom postane mikavna. Med prehranjevanjem se vzdržite negativnih komentarjev in jih poučite o kulturi lepega vedenja pri mizi.

DELI

Sodelujoči strokovnjaki:

Andreja Demšar

Andreja Demšar

http://vrtec.skofjaloka.si/

univ. dipl. psih, svetovalna delavka, Vrtec Škofja Loka

Cirila Hlastan Ribič

izr. prof. dr. Cirila Hlastan Ribič

http://www.nijz.si/

Nacionalni inštitut za javno zdravje

Janja Pohorec

Janja Pohorec

http://vrtec-velenje.si/

univ. dipl. inženirka živilstva in prehrane, Vrtec Velenje

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here