Za starše, ki otroke prehranjujejo alternativno (vegetarijansko, vegansko)

0
200
Mleko kravje
Mleko kravje

Dojenje in hranjenje otroka ne sme biti spremljano s pretiranim izkazovanjem ljubezni, ker postane otroku emocionalna pozornost bolj pomembna od hranjenja.

V psihofizičnem razvoju delimo obdobje razvoja otrok na dve fazi. Prvo je obdobje malega otroka, ki traja do 3. ali 4. leta. V tem času zaradi nerazvitosti zob in dojenja otroka hranimo drugače. Po tem obdobju pa se otrok lahko hrani enako kot odrasli. Na splošno se prehranjujemo preobilno in preveč hranilno, izbor hrane pa nam pogosto narekujejo ekonomski interesi korporacij.

Ekološka prehrana

Kvaliteta hrane je v zadnjih 50 letih zelo upadla. V tem času sta se zgodili dve kmetijski revoluciji. Prva je bila industrializacija kmetijstva, ki je ustvarila ogromna monokulturna polja in kemično obdelavo polj, rastlin in pridelka. Pridobili smo na količini, kvaliteta hrane je upadla, hrana pa od takrat dalje vsebuje tudi zdravju škodljive primesi. Nekatere kemikalije, ki so bile v preteklosti splošno v uporabi, so danes strogo prepovedane, njihove strupene posledice pa so še vedno prisotne v zemlji, vodi, hrani in naših telesih. Podobno predvidevamo, da se bo zgodilo s kemikalijo glifosat, ki je množično v uporabi pri obdelavi kmetijskih površin z gensko spremenjenimi rastlinami. Biotehnologija v kmetijstvu je druga kmetijska revolucija, ki jo še bolj kot prvo vodijo interesi kapitala in korporacij. Hrana z ekološkim certifikatom je edina kontrola in varovalo pred strupenimi kemikalijami v naši hrani. Kljub neupravičenim dvomom o poštenosti eko certifikata in govoricam o splošni onesnaženosti, je ekološka hrana, razen tista, ki jo sami pridelate na vašem vrtu, edina, ki zagotavlja odsotnost dokazano strupenih postopkov v pridelavi in nevarnih sestavin v prehrani. Hrane otrokom nikakor ne pripravljamo v mikrovalovki. Najboljši način kuhanja je na ognju, s plinskim štedilnikom.

Zasvojenost

Dojenje in hranjenje otroka ne sme biti spremljano s pretiranim izkazovanjem ljubezni, ker postane otroku emocionalna pozornost bolj pomembna od hranjenja. Od tod izvirajo motnje hranjenja kot so anoreksija in bulimija. Zasvojenost večjih otrok s kemičnimi drogami in vedno bolj pogosta zasvojenost z virtualnim svetom se po navadi prične v zgodnjem otroštvu z zasvojenostjo v prehrani. Najpogostejši vzroki za zasvojenost s hrano pri otrocih so beli sladkor, predelan kakav in čokolada, sir, meso in mastna ter globoko cvrta hrana. V predelani hrani so številne sestavine, ki tudi povzročajo zasvojenosti. To so umetna sladila, umetne arome, ojačevalci okusov, kemična barvila in dodatki za izboljšanje izgleda hrane. Vse naštete sestavine niso dovoljene v ekološki prehrani. Zakaj je hrana, ki povzroča zasvojenost tako razširjena in prisotna na policah trgovin? Splošna prisotnost sestavin, ki povzročajo odvisnosti v današnji prehrani je iz strani kapitala zaželena. Le zasvojenec bo kupil več kot potrebuje. Otroku lahko uspešno preprečimo zasvojenost s hrano le, če tudi sami tega ne uživamo.

Mleko in mlečni izdelki

Znano je, da se je uporaba mlečnih izdelkov razširila s pomočjo lobiranja mlekarske industrije. Razlogi o koristni vsebnosti hranil in kalcija v mleku so danes pod velikim vprašajem. Najprej se je pokazala problematika homogeniziranih maščob, živalskih beljakovin in vpliv predelave mleka na zdravstvene težave, pred dvajsetimi leti pa so se pojavile raziskave, ki so neizpodbitno dokazale, da uživanje mleka ne dodaja kalcija v naše kosti temveč ga kvečjemu izloča. Vsakodnevno uživanje mleka in mlečnih izdelkov lahko privede v nekaterih primerih tudi do številnih avtoimunskih bolezni, zato bi se to moralo upoštevati pri načrtovanju šolske prehrane. Kalcija in večine potrebnih mineralov je še preveč v vsakodnevni uravnoteženi prehrani. Če pa ste prepričani, da ga otrok potrebuje še več, ga lahko v prehrano dodate z zelenjavo (alge, por, zelje, zelena), s sadjem (fige) in z oreščki (mandlji). Proces absorpcije mineralov iz prebavnega sistema namreč ni direkten, temveč posreden, preko mikroorganizmov v prebavi.

Meso in živalski izdelki

Živalske beljakovine (meso in mlečni izdelki) povečujejo kislost prebave. Telo se proti pretirani kislosti prebave bori tako, da s pomočjo kalcija nevtralizira kislost. Kalcij telo pobere iz kosti in ga intenzivno izloča preko urina. Pri otrocih lahko nastane ekscentričnost rasti ter težave s hormoni in imunskim sistemom, pri starejših pa vzpodbuja osteoporozo. Meso se po navadi predlaga za prehrano otrok kot glavni vir beljakovin. Mnogo boljši viri beljakovin so fižol, durum pšenica, leča, grah, kvinoja, semena sončnic, alge, volčji bob, oreščki, konoplja, zelenjava in celo nekatero sadje.

Diete

Če ima otrok alergije, se je treba prehranskih napotkov strogo držati. Vegetarijanski in veganski starši pa zaradi svoje diete ne bi smeli otroka siliti v isto. Z lastnim vzorom lahko starši pokažemo otroku zdrave prehranske navade in ga tudi ne usmerjamo na hitro prehrano, ker je tudi sami ne uporabljamo. Vendar pa je otrok del družbe, ne lastnina staršev in bo slej ko prej poskusil isto kot vrstniki in kot mu družba predlaga. Šele odrasla oseba se lahko odloči za dieto, ki odstopa od družbenega normativa.

Ekološka prehrana, vegetarijanstvo in veganstvo je danes zelo pogosto. Izbor hrane je širok in tudi cenovno mnogo bolj dostopen kot v preteklosti. Otroci lahko zadovoljijo vse prehranske potrebe iz ekoloških veganskih izdelkov. Namesto belega sladkorja imamo številna peciva, deserte in napitke, ki so sladkani s sadnimi sladili, sladili iz žitaric, javorjevim sirupom, stevijo in trsnim sladkorjem. Namesto mleka lahko otroku ponudimo rastlinske napitke iz ovsa, riža in mandljev. Obstajajo okusni riževi pudingi in riževi sladoledi. Namesto živalskega mesa lahko pripravite beljakovinsko bogato hrano iz pšeničnih (sejtan) beljakovin, namazov iz sončničnih semen, testenin iz stročnic in izdelkov z dodano algo spirulino, konopljinimi semeni in sezamom. Prehrano lahko obogatimo z razširjenim izborom žit in stročnic: durum pšenica, pira, kamut, proso, riž (okrogli, dolgozrnati, tajski, basmati), ajda, koruza, kvinoja, amarant, soržica, ječmen, oves, fižol (rjavi, beli, temni, rdeči), leča (rjava, rdeča), grah, čičerika, azuki (zelen, rdeč), mung fižol, volčji bob … Z zdravim preventivnim prehranskim pristopom se bomo izognili številnim zdravstvenim težavam otrok, ki nas bodo na koncu stale mnogo več truda in denarja, kot malo dražja, vendar kvalitetna, ekološka prehrana.

Viri: Barnard, Neal. 2013. Rešite se zasvojenosti s hrano. Založba Planet, Bohn T. et al. 2014. Compositional differences in soyabeans on the market: Glyphosate accumulates in Roundup Ready GM soybeans. Food Chemistry 153 (2014): 207–215, Campbell, Colin. 2012. Kitajska študija. Založba Sitis. Lisle, J. Douglas. 2014. Pasti užitka. Založba Planet, Seralini G.-E., E et al. 2012. Long term toxicity of a Roudup herbicide and a Roundup-tolerant geneticaly modified maize. Food Chemistry 2012.

DELI

Sodelujoči strokovnjaki:

Marjan Korez

Marjan Korez

http://www.zivacenter.org/

raziskovalec ter svetovalec o prehrani in preventivnem zdravju, Živa center

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here