Tveganja za našega malčka

0
494

Bodite pozorni na to, kakšno hrano kupujete, berite oznake na embalaži, poskrbite za sezonsko in čim bolj mešano in čim manj predelano hrano.

Tako odrasli kot otroci zaužijemo s hrano snovi, ki so lahko tudi nevarne našemu zdravju. Zaradi pomanjkanja znanja in številnih nasprotujočih si mnenj v družbi smo glede tega še bolj negotovi in zaskrbljeni. Na primer, aditivi za živila, ki se jim skušajte v prehrani otrok čim bolj izogibati, so v sodobni pridelavi hrane ponekod nujni, saj nas ščitijo pred okužbami in vnosom škodljivih snovi, ki bi lahko nastale v hrani med skladiščenjem. Namesto, da se ves čas obremenjujemo s tem, kaj je v zraku, v hrani, vse premalokrat poskrbimo za uravnoteženo prehrano nas in našega otroka. Prehranjevalne navade, ki jih bo otrok dobil v otroštvu, bo prenesel v odraslo dobo, zato morate poskrbeti za zdrav način prehranjevanja z veliko sadja in zelenjave, na zadostno število obrokov (ki jih imamo premalo), za količine obrokov (ki so prevelike) ter za čas, ki ga namenimo hrani in druženju ob hrani. Prehranjevanje nam mora biti v užitek.

Zdrav obrok
Zdrav obrok

Tvegano okolje za otroke

Otroci niso pomanjšani odrasli, ampak so zaradi nižje telesne teže in rasti še posebno občutljiva skupina, ki jo je treba obravnavati posebej, saj otroci drugače doživljajo okolje kot mi odrasli. Otroci se plazijo, raziskujejo svet z rokami in usti, vse nesejo v usta, vse poskušajo in tipajo, čutijo … delujejo z vsemi čutili. In ravno zato na njih v okolju prežijo številne nevarnosti; od zraka, ki ga dihajo, do zemlje (npr. peskovniki), na kateri se igrajo, pa vse do igrač, ki jih nesejo v usta (iz njih se ob slinjenju lahko izločajo snovi, ki so zdravju nevarne, ali ker se iz njih izločijo majhni delčki, ki jih otroci lahko pogoltnejo in se zadušijo). Majhni otroci glede na svojo telesno težo pojedo velike količine hrane in so zato določenim neželenim onesnaževalom kot so težke kovine, pesticidi, ostanki antibiotikov v mesu itd. veliko bolj izpostavljeni. Splošno priporočilo: bodite pozorni na to, kakšno hrano kupujete, berite oznake na embalaži, poskrbite za sezonsko in čim bolj mešano in čim manj predelano hrano.

Vpliv kovin na zdravje otrok

Včasih so omenjali težke kovine, danes jim rečemo le še kovine. Med njimi so svinec, kadmij, živo srebro in arzen. To so snovi, ki v živila prehajajo iz okolja. Okolje je ponekod onesnaženo s svincem (tudi v Sloveniji), kadmija je več v okolici industrijskih središč, živo srebro se izpira iz površine v morje in preko morskih organizmov prehaja v prehranjevalno verigo in arzen, ki je znan okoljski onesnaževalec. Teh snovi se že dalj časa zavedamo, vemo, da so v okolju, zato se jih v hrani redno spremlja in nadzoruje ter ukrepa, če je potrebno. Izpostavljenost ljudi mora biti čim nižja. Ne moremo natančno določiti v katerih živilih lahko najdemo težke kovine, ker je to odvisno tudi od okolja, kjer so živila pridelana. Za živo srebro vemo, da ga dobimo z morsko hrano (školjke in mastne ribe). Zato je priporočilo Urške Blaznik, univ. dipl. kem., spec. san. kem., z Nacionalnega inštituta za javno zdravje, da so za otroke školjke, morske alge in gobe manj primerne. Uživanje večjih mastnih morskih rib, kot je npr. tuna, pa naj bo omejeno na enkrat tedensko.

Uživanje vitaminskih pripravkov – prehranskih dopolnil za otroke

Otroci, razen redkih izjem, ki naj jih obravnava izbrani družinski zdravnik oziroma pediater, ne potrebujejo posebnih vitaminskih dodatkov oziroma prehranskih dopolnil, če je njihova hrana pestra in bogata s sadjem in zelenjavo. Vitamini in minerali v svežem sadju in zelenjavi so bolj izkoristljivi, so v najboljših kombinacijah in so v najbolj primernih odmerkih. Če se že odločite za uporabo prehranskih dopolnil, jih kupujte v lekarni, saj so proizvajalci različni, prav tako kakovost. Odsvetujemo nakup preko spleta.

Škodljivost energijskih pijač

Še manj kot vitaminski pripravki pa so za otroke primerne energijske pijače, ker ne vsebujejo ničesar, kar bi bilo koristno za otroka. Vsebujejo pa kofein in nekatere aminokisline, ki jih otrok ne potrebuje. Otrok mora imeti že sam po sebi zadosti energije, ki jo obnavlja s počitkom in spanjem. Kofein je psihoaktivna substanca, ki je za nizko telesno težo nevarna in lahko vpliva na psihomotorično delovanje (tresenje, drhtenje, slaba koordinacija, nervoza, tesnoba) in na srčno mišico (povišan srčni utrip, motnje v srčnem ritmu).

Prekomerno vnačanje soli
Prekomerno vnačanje sol

Prekomerno vnašanje soli

Po zadnjih podatkih prehranskih raziskav, predelana hrana v večini vsebuje prekomerne količine soli, ki pa je sicer pomembna za normalno delovanje organizma. Prva hrana, zelenjava, ki jo otrok dobi, naj bo nesoljena, saj se okusa (pre)soljene hrane kaj hitro navadimo. Poleg tega že pripravljene hrane na mizi ne dosoljujte, med pripravo jo solite le toliko, da vam ustreza njen okus, ki ga bolj zdravo spreminjate tudi z različnimi zelišči in začimbami. Največji vir vnosa soli so mesni izdelki, ki so tudi sicer manj primerni za otroka, in kruh. Daljše obdobje uživanja preveč soljene hrane ima lahko resne posledice za zdravje; visok krvni tlak, debelost, tudi nekatere oblike raka in sladkorno bolezen tipa II.

Sodelujoči strokovnjaki:

dr. Urška Blaznik

http://www.nijz.si/

univ. dipl. kem, spec. san. kem., Nacionalni inštitut za javno zdravje

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here