Telesne spremembe v nosečnosti – 2. trimesečje

1
1431

Telesne spremembe v nosečnosti se v obdobjih stopnjujejo, nekatere se pojavijo, druge pa minejo. Vsaka nosečnica je unikatna.

V drugem trimesečju v nosečnosti se lahko pojavijo spodnje telesne spremembe. Preverite kako jih lahko lajšato na najlažji način.

Jutranje slabosti, zgaga, slaba prebava

Jutranje slabosti bodo redkejše, jejte večkrat po majhnih količinah in pijte ingverjev ali melisin čaj. Pri zgagi, slabi prebavi, napenjanju pijte janežev in komarčkov čaj, ki umirjata vetrove (spijte eno do dve skodelici na dan).

Utrujenost

vas verjetno še vedno spremlja, zato si večkrat dnevno privoščite počitek. Pomaga sproščanje in zmerna telesna aktivnost. Vnašajte pestro prehrano s svežim sadjem in zelenjavo ter veliko tekočine (vode).

Uriniranje

V drugem trimesečju bo uriniranje malo manj pogosto kot v prvem trimesečju. Redno krepite mišice medeničnega dna (Keglove vaje). Redno praznite mehur. Ne dvigujte težkih bremen, če že, pa ob dvigovanju, kašlju ali kihanju stisnite medenične mišice.

Hemeroidi

Zaprtost je pogosta težava, zato se držite resne rekreacije. Jejte zelenjavo, sadje, polnozrnati kruh (pirin ali graham), mlečne izdelke (navadni ali probiotični jogurt, kislo mleko), mlečni sladkor (laktoza), suhe slive ali namočeno laneno seme in pijte dovolj vode. Če se pojavijo hemeroidi:

  • Ne stojte ali sedite dolgo.
  • Za omiljenje bolečine uporabite ledene obkladke.
  • Pojdite k zdravniku po mazilo ali svečke.

Vaginalni izcedek

Če imate bel vaginalni izcedek in ta ne peče in ne srbi:

  • Ne uporabljajte odišavljenih mil; najboljše je umivanje le z vodo, pazite, da se vedno brišete »od spredaj nazaj«.
  • Nosite spodnje perilo iz naravnih vlaken (bombaž).
  • Če izcedek peče in srbi, gre lahko za glivično infekcijo nožnice. Obiščite zdravnika, ki vam bo dal mazilo.

Povečanje dojk

V četrtem mesecu postane obseg prsi še večji, a so te manj občutljive in boleče – povečanje dojk spodbudita estrogen in progesteron. Znotraj dojk se mlečne žleze že pripravljajo na proizvodnjo mleka. V dojkah se lahko kopiči dodatna maščoba. Delajte vaje za podpazdušne, trebušne in hrbtne mišice, ki omilijo povešenost prsi.

Glavoboli

Lahko se pojavijo občasni glavoboli, zato pijte dovolj tekočine. Ne preobremenjujte oči (z branjem, gledanjem televizije ali ekrana računalnika). Pri delu z računalnikom večkrat pomežiknite, poglejte stran od ekrana.

Vrtoglavica, omedlevica 

Krvne žile se širijo, kot odgovor na povečano koncentracijo hormonov med nosečnostjo. Zmanjša se krvni tlak in pri nosečnici se lahko občasno pojavi omotičnost.

  • Sedite in položite glavo med kolena.
  • Vstajajte počasi.
  • Ne stojte dlje časa na enem mestu.
  • Pijte tekočino v manjših količinah.

Otekanje sluznice v nosu, krvavenje iz nosu, mašenje ušes

Ker se med nosečnostjo poveča cirkulacija krvi, več krvi teče po telesnih sluznicah. Tako sluznice nosu in dihalnih poti nabreknejo, kar lahko omejuje pretok zraka in povzroča smrčanje in krvavitve iz nosu. Hormonske spremembe povzročijo, da sluznica nosu nabrekne, kar povzroča stalno zamašen nos. Te spremembe lahko povzročajo tudi lažje krvavitve iz nosu.

  • Uporabljajte kapljice za nos (predpiše vam jih zdravnik) ali nosno razpršilo z morsko vodo (dobite v lekarni).
  • Vlažite ogrevane prostore.
  • Izogibajte se izrazitim spremembam temperature.

Krvavitev, ko si ščetkate zobe

Povečan pretok krvi in mehčanje dlesni lahko povzroči manjšo krvavitev, ko si ščetkate zobe ali si jih čistite z zobno nitko.

  • Zamenjajte ščetko za mehkejšo.
  • Po jedi očistite zobe z mehko ščetko in nitko.
  • Obiščite zobozdravnika.
  • Uživajte dovolj C-vitamina (sveže sadje, zelenjava).

Povečanje teka

Običajno se v tem času poveča tek, zato izbirajte pestro prehrano. Izogibajte se kalorični hrani. Pomembna je kakovost, ne količina hrane. Uživajte živila, bogata z beljakovinami (meso, ribe, prekuhana jajca, trde sire). Pijte veliko tekočine.

Otekanja gležnjev in prstov

Zaradi povečanega zadrževanja vode med nosečnostjo, kar nastane zaradi hormonov, pride so otekanja gležnjev in prstov. Pomaga:

  • Telovadba, redna aktivnost.
  • Masaža nog in hrbta.
  • Knajpanje (izmenične tople in hladne kopeli).
  • Kompresijske nogavice.
  • Ne nosite prstanov.
  • Močnejše otekline nog so lahko znak preeklampsije (redno se tehtajte).

Pritisk maternice na vene lahko povzroči krče v nogah, še posebej ponoči.

  • Masirajte prizadete dele.
  • Redno hodite na sprehode.
  • Uživajte hrano, bogato s kalcijem in magnezijem.
  • Zdravnik vam bo (po potrebi) predpisal kalcij in vitamin D.

Kaj storiti, če se pojavijo krčne žile?

  • Počitek z dvignjenimi nogami;
  • Telovadne vaje za noge.
  • Krema proti krčnim žilam.
  • Elastične (kompresijske) nogavice proti krčnim žilam, ki naj segajo vsaj do dimelj oz. hlačne nogavice za nosečnice.
  • Knajpanje.
  • Izogibanje visokim petam – udobna in varna obutev.

Gibanje zarodka

Čutile boste gibanje zarodka, sprva nežno in ne vsak dan, nato vse izraziteje.

Bolečine v spodnjem delu trebuha

Od 5. meseca dalje se pojavijo bolečine v spodnjem delu trebuha. Pri občasnem kratkotrajnem in blagem zbadanju ali tiščanju več počivajte. Zaužijte 300–600 mg magnezija dnevno. Pri močnejših in pogostih krčih je potreben obisk ginekologa.

Bolečine v hrbtenici

nastanejo zaradi dodatne teže, ki ste jo pridobile v zadnjih mesecih. Nujna sta gibanje in redna telovadba, pravilna drža ter previdnost pri dvigovanju bremen.

Koža 

Spremembe na koži (nosečniške pege, hiperpigmentacije), po porodu večinoma v nekaj mesecih izginejo. Uporabljajte kreme brez eteričnih olj.

Ponižana maternica

Ponižana maternica ali descensus se lahko pojavlja v 2. trimesečju predvsem pri materah, ki so že rodile. Predstavlja pa neugodje, ki ga povzroči povečana obremenitev medeničnega dna in se kaže z občutkom, da otrok potiska močno navzdol. Izvajajte vaje medeničnega dna in pazite pri dvigovanju.

Strije

Strije povzroča raztezanje kože in niso nič drugega, kot razpoke vezivnega tkiva. So v veliki meri genetsko pogojene, po porodu bodo brazgotine vedno manj vidne, a bodo ostale.

  • Masirajte se z vlažilnim mlekom, ki hladi in blaži napetost v koži, a ne preprečuje strij.
  • Uporabljajte kreme ali olja, bogate z vitaminom E.
  • Težo pridobivajte počasi in kontrolirano.

Potenje 

Zaradi povečanega srčnega utripa in potenja, se oblačite v oblačila iz naravnih vlaken. Vaše aktivnosti naj bodo zmerne, in pijte dovolj (do tri litre vode na dan).

Nespečnost

Nekatere se boste srečale z nespečnostjo, zato vedno pred spanjem prezračite spalnico, temperatura naj bo vam primerna. Uporabljajte blazino pod bokom in med ali pod nogami. Pomaga tudi sproščanje pred spanjem.

Opozorilo: pred jemanjem zdravil, pripravkov, uporabo alternativnih pripomočkov ipd. se posvetujte z zdravnikom.

Sodelujoči strokovnjaki:

asist. Helena Šavc

http://www.sb-sg.si/

dr. med., specialistka ginekologije in porodništva

Darija Strah

prim. Darija Mateja Strah

http://www.strah.si/si/

dr. med., specialistka ginekologije in porodništva, Diagnostični center Strah

Sabina Senčar

http://www.juna.si/

dr. med., specialistka ginekologije in porodništva, Ginekološka ambulanta Juna

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

1 KOMENTAR

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here