Razlika med folatom in folno kislino

0
630
Folat
Folat

Folna kislina je oksidirana sintetična oblika folata. V telo pa raje vnašajte folate oz. vitamine B9, ki so naravni.

Folat je splošni izraz za skupino vodotopnih vitaminov, ki jo sicer poznamo tudi pod imenom vitamin B9. To je skupina vitaminov, ki so naravno prisotni v različni zelenjavi, kot na primer v zeleni solati, leči, fižolu, špinači, beluših, listih repe, peteršilju, brokoliju, cvetači, pesi, brstičnem ohrovtu in zelju. Poleg tega veliko folatov najdemo tudi v govejih in piščančjih jetrih. Folna kislina je oksidirana sintetična oblika folata. To je oblika, ki jo lahko najdemo v  večini prehranskih dodatkov in pripravkov za nosečnice.

V našem organizmu se naravni folati presnavljajo v tankem črevesu. V metabolni cikel folata vstopajo v tankem črevesu v obliki tetrahidrofolata (THF), ki je naravno prisoten v hrani. Sintetična oblika folne kisline pa se mora pred  vstopom v metabolni cikel folata v jetrih pretvoriti v THF. Pretvorbo omogoča encim dihidrofolat reduktaza (redukcija in metilacija folne kisline v THF). Ker v naravi folna kislina ni prisotna, je v naših jetrih tega encima malo in je nizko aktiven.

Ob visokem vnosu folne kisline v nosečnosti se zato lahko v našem organizmu pojavi nenaravno visok nivo folne kisline, ki nespremenjena vstopa v kri. Ker folati podpirajo razvoj živčnega sistema pri zarodku se v času zanositve in nosečnosti ženskam svetuje dodatno jemanje folne kisline.

Tveganja, povezana s prekomernim vnosom folne kisline
Ob dodajanju folne kisline v začetku nosečnosti, se je pojav napak na hrbtenjači močno zmanjšal. A pojavljati so se začeli pomisleki glede varnosti kroničnega vnosa visokih nivojev folne kisline v telo, saj folno kislino kot dodatek dodajajo v različna živila, pijače in seveda v vitaminska prehranska dopolnila. Ugotovili so, da povečan vnos folne kisline vpliva na večjo pojavnost alergij, rakavih obolenj, zmanjšanje kognitivnih sposobnosti ter vnetjem podobne motnje kot je na primer diabetes.

Ugotovili so (Y.-Y. Qian, X.-L. Huang, H. Liang, Z.-F. Zhang, J.-H. Xu, J.-P. Chen, W. Yuan, L. He, L. Wang, M.-H. Miao, J. Du2, D.-K. Li: Effects of maternal folic acid supplementation on gene methylation and being small for gestational age. The Journal od Human Nutrition and Dietetics, 2016 May 27.), da prevelik vnos folne kisline v začetku nosečnosti lahko sproži gestacijski diabetes. Študije (Ly A., Ishiguro L., Kim D., Im D., Kim SE., Sohn KJ., Croxford R., Kim YI.: Maternal folic acid supplementation modulates DNA methylation and gene expression in the rat offspring in a gestation period-dependent and organ-specific manner. The Journal of Nutritional Biochemistry, 2016 Jul; 33: 103-10.) so pokazale, da lahko neprimerni vnos folne kisline pri nosečnicah spremeni nivoje metilacije DNA in izražanje genov, s čimer lahko vplivamo na genomske in epigenetske spremembe pri dojenčku. Obenem so populacijske študije Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health pokazale, da povečan vnos folne kisline in vitamina B12 v času nosečnosti močno poveča tveganje za avtizem pri dojenčkih (tudi za več kot 15x).

V vseh teh študijah pri nosečnicah so opazovali vpliv povečanega vnosa folne kisline. Primerjalnih študij s THF niso izvedli. A vemo, da se količina THF v krvi ne more povečati tako, kot se zviša nivo folne kisline. Zato nas te študije opozarjajo, da moramo biti previdni predvsem pri prekomernem vnašanju folne kisline, ne le v prehrani temveč tudi v dodatkih. Danes se da dobiti tudi dodatke, ki vsebujejo folat v obliki tetrahidrofolata, ki je za uporabo mnogo varnejši. Seveda pa je najbolj varno, da vitamine v svoje telo vnašamo z naravno hrano.

Tabela: Zdrava hrana z največjo vsebovanostjo folatov

Zdrava hrana z največjo vsebovanostjo folatov
Hrana Velikost porcijeKalorijeKoličina
(mcg)
DRI/DV
(%)
Hranilna vrednostOcena hrane
Leča1 skodelica229.7358.38907.0odlično
Šparglji1 skodelica39.6268.206730.5odlično
Špinača1 skodelica41.4262.806628.6odlično
Repini listi1 skodelica28.8169.924226.5odlično
Brokoli1 skodelica54.6168.484213.9odlično
Pesa1 skodelica74.8136.00348.2odlično
Romanska solata2 skodelica16.0127.843236.0odlično
Blitva1 skodelica20.469.701715.4odlično
Cvetača1 skodelica28.554.56148.6odlično
Peteršilj0.5 skodelice10.946.211219.0odlično
Fižol, pinto1 skodelica244.5294.12745.4zelo dobro
Fižol, garbanzo 1 skodelica269.0282.08714.7zelo dobro
Črni fižol1 skodelica227.0256.28645.1zelo dobro
Fižol, navy 1 skodelica254.8254.80644.5zelo dobro
Ledvičast fižol1 skodelica224.8230.10584.6zelo dobro
Papaja1 srednje velika skodelica118.7102.12263.9zelo dobro
Brstični ohrovt1 skodelica56.293.60237.5zelo dobro
Grah1 skodelica115.786.78223.4zelo dobro
Podolgovate paprike1 skodelica28.542.32116.7zelo dobro
Stročji fižol1 skodelica43.841.25104.2zelo dobro
Zelena1 skodelica16.236.36910.1zelo dobro
Zelje1 skodelica43.536.0093.7zelo dobro
Poletna buča1 skodelica36.036.0094.5zelo dobro
Jagode1 skodelica46.134.5693.4zelo dobro
Paradižnik1 skodelica32.427.0073.8zelo dobro
Por1 skodelica32.224.9663.5zelo dobro
Komarček1 skodelica27.023.4963.9zelo dobro
Limski fižol1 skodelica216.2156.04393.2dobro
Posušen grah1 skodelica231.3127.40322.5dobro
Avokado1 skodelica240.0121.50302.3dobro
Kikiriki0.25 skodelice206.987.60221.9dobro
Sončnična semena0.25 skodelice204.479.45201.7dobro
Kvinoja0.75 skodelice222.077.70191.6dobro
Zimska buča1 skodelica75.841.00102.4dobro
Pomaranča1 srednje velika skodelica61.639.30102.9dobro
Melona1 skodelica54.433.6082.8dobro
Čebula1 skodelica92.431.5081.5dobro
Listnati ohrovt1 skodelica62.730.4082.2dobro
Ananas1 skodelica82.529.7071.6dobro
Maline1 skodelica64.025.8361.8dobro
Korenje1 skodelica50.023.1862.1dobro
Rdeča pesa1 skodelica38.920.1652.3dobro
Gobe, kukmak1 skodelica15.818.0055.1dobro
Kivicca. 3 cm42.117.2541.8dobro
Ohrovt1 skodelica36.416.9042.1dobro
Blitva1 skodelica35.015.7542.0dobro
Gobe, šitake0.5 skodelice40.615.2241.7dobro
Bazilika0.5 skodelice4.914.42413.3dobro
Jajčevec1 skodelica34.613.8631.8dobro
Rjava indijska gorčica1 skodelica36.412.6031.6dobro
Limone in limete0.25 skodelice13.412.2034.1dobro

Vir tabele: http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=63#foodchart

Viri: https://www.mthfrsupport.com.au/risks-of-folic-acid-and-excessive-folate-intake-in-pregnancy/, http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=nutrient&dbid=63#foodchart, https://chriskresser.com/folate-vs-folic-acid/.

NOBEN DEL TE VSEBINE NI NAVODILO NITI NASVET ZA RAVNANJE, ZATO SE PRED ODLOČITVIJO ZA KAKRŠNEKOLI SPREMEMBE ALI DEJANJA NA PODLAGI TEH VSEBIN NAJPREJ OBVEZNO POSVETUJTE Z VAŠIM OSEBNIM ZDRAVNIKOM. MNENJA INTERVJUJANIH STROKOVNJAKOV NE ODRAŽAJO NUJNO MNENJA UREDNIŠTVA IN NISO NUJNO SKLADNA Z MNENJEM URADNE MEDICINE OZIROMA VAŠEGA ZDRAVNIKA. ZA KAKRŠNAKOLI DEJANJA, ODLOČITVE ALI OPUSTITVE DEJANJ NA PODLAGI TEH VSEBIN BREZ PREDHODNE ODOBRITVE VAŠEGA OSEBNEGA ZDRAVNIKA, UREDNIŠTVO NE PREVZEMA NIKAKRŠNE ODGOVORNOSTI.

 

DELI

Sodelujoči strokovnjaki:

Špela Peternel

dr. Špela Peternel

dipl. voditeljica obporodnega izobraževanja (dipCBEd (CBI)), svetovalka in obporodna spremljevalka (doula, CD(DONA)), dipl. homeopatinja (DiHOm (BIH)), dr. biomedicine, univ. dipl. biologinja

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here