Prehranski načrt za prvo otrokovo leto

0
23579
Prehranski načrt
Prehranski načrt

Prvi obrok, ki ga boste najprej nadomestili, je opoldanski obrok, sledi drugi dnevni obrok – večerja. Naenkrat uvajate le eno vrsto zelenjave, tako se bo dojenčkovo črevesje lažje privadilo na prebavo nove hrane.

Po dopolnjenem 6. mesecu starosti potrebuje dojenček dodatno energijo. Uvajanje goste hrane naj se ne prične pred 17. tednom starosti in ne po 26. tednu starosti. V tem obdobjem je dojenček razvojno, psihomotorno in čustveno pripravljen na veščine hranjenja.

Postopno uvajanje goste hrane

Prvi obrok, ki ga boste najprej nadomestili, je opoldanski obrok. Novo živilo dojenčku ponudite le enkrat na dan v majhni količini od ene do treh žličk. Živilo naj bo tekoče (pretlačeno), uvajajte ga z razmikom enega tedna. Tako se dojenček navadi na nov okus, hitreje pa se tudi ugotovi preobčutljivost na določeno živilo.

Zelo pomembno je, da prvi gosti obrok uvajate postopno. Na gosto hrano se morajo navaditi tudi otrokova prebavila. Otroka hranite tako, da si ga posadite v naročje ali v prenosni stolček. Dr. Tina Perko svetuje, da dojenčku kašico ponudite po mehki plastični gladki žlički. V prvih treh do sedmih dneh bo dovolj tri žličke zelenjavne kašice. Ko otrok poje kašico, mu ponudite še mleko, da se bo najedel. Ko se otrok navadi na nov okus, mu lahko vsak dan nekoliko povečate odmerek. Začnite s korenčkovo kašo, ki ima sladek okus. Če dojenček zavrača korenje, mu pripravite drugo zelenjavo (cvetača, brokoli, koleraba, bučke). Po enem tednu začnite z uvajanjem zelenjavno-krompirjeve kaše, kateri postopa sledi zelenjavno-krompirjevo-mesna kaša. En obrok naj nadomesti en mlečni obrok (kosilo – 150–200 g). Z uvajanjem glutena začnite postopno, priporoča se uvajanje večernega obroka z žitno-mlečno kašo.

Dojenčka nikoli ne silite. Naenkrat uvajate le eno vrsto zelenjave, tako se bo dojenčkovo črevesje lažje privadilo na prebavo nove hrane. Po dveh tednih lahko začnete eno zelenjavo kombinirati še z drugim živilom (krompirjem). Če ste dobro vzpostavili uvajanje goste hrane, lahko po dveh tednih (štirje tedni po prvem dodajanju) otroku ponudite tudi meso. »Začnemo s pusto, lahko prebavljivo in z beljakovinami bogato perutnino. Prav tako uporabimo tudi rdeče meso – govedino in ovčje meso. Divjačina ni primerna, saj lahko vsebuje ostanke onesnaževalcev okolja.«

Nadomeščanje drugega in tretjega dnevnega obroka

Po vzpostavitvi prvega gostega dnevna obroka, sledi drugi dnevni obrok – večerja. Dojenčku pripravite žitno-mlečno kašico. Najprimernejša so žita brez glutena (riž, koruza, proso). Ko bo dojenček osvojil prvi in drugi obrok goste hrane, lahko začnete s tretjim gostim obrokom. To je drugi obrok dopoldan ali vmesni obrok popoldan. Ta kašica je žitno-sadna. Najprimernejše sadje za uvajanje so jabolka in hruške. Za pripravo sadne kašice niso primerni citrusi, kivi in jagode (alergeni).

Pitje tekočine med uvajanjem goste hrane

V prvih mesecih pokriva dojenček potrebe po tekočini zgolj s pitjem materinega mleka ali nadomestka zanj. V obdobju velike vročine, kadar se dojenčki prekomerno potijo, pri povišani telesni temperaturi in driski jim je treba nuditi dodaten vnos tekočine. S pričetkom uvajanja prve goste hrane se dojenčku ponuditi dodatno tekočino. Najbolje je, da otrok pije navadno vodo (prekuhana voda) in nesladkan zeliščni čaj. Od dopolnjenega 6. meseca starosti naj dojenček zaužije 0,5 l tekočine dnevno (skupaj z maternim mlekom ali mlečnim dodatkom). Tekočino dojenčku ponudite med ali po obroku. Ob osvojitvi tretjega obroka dopolnilne hrane je treba pijačo ponuditi ob vsakem obroku.

Zavračanje hrane

Zavračanje novih živil je povsem normalno. Dojenček na ta način sporoča, da morda še ni zrel za prehod na gosto hrano. »Če vaš dojenček ne mara nove zelenjave, je treba vztrajati in mu jo ponuditi na nevsiljiv način. Ponudimo mu ju vsak dan vsaj 8- do 11-krat. Če jo ponudimo vsaj 8-krat, se več kot 70 % dojenčkov navadi na nov okus zelenjave. Največja napaka, ki jo delajo starši je, da po treh neuspešnih poskusih nudenja odnehajo.«

Nasveti za uvajanje goste hrane

  • Uvajanje goste hranite začnite z zelenjavnim obrokom: zelenjavne, nato zelenjavno- krompirjeve in zelenjavno-krompirjevo-mesne kašice. Nato sledi še uvajanje mlečno-žitnih in nato žitno-sadnih kašic. Žitne kašice morajo biti sprva brez glutena, med 6. in 7. mesecem pa lahko dodate tudi kašice z glutenom.
  • Uvajanje novih živil mora biti postopno, v enotedenskih presledkih. Najprej uvajajte nizkoalergogena živila od zelenjave (korenček, bučke, krompir, cvetača, koleraba), riža, koruznih kosmičev do sadnih kašic (jabolka, hruške, banane).
  • Jajčni rumenjak in ribe uvajajte po 6. mesecu starosti.
  • Po 10. mesecu dodajte kruh.
  • Dodajanje jajčnega beljaka, kravjega mleka, morskih sadežev, sladkorja in soli se priporoča šele po prvem letu starosti.

Število obrokov goste hrane na dan

Starost dojenčkaPriporočeno število uvedenih obrokov goste hrane Vrstni red uvajanja goste hrane
4–6 mesecev1kosilo
6–8 mesecev2kosilo, večerja
8–10 mesecev3–4kosilo, večerja, popoldanska malica, dopoldanska malica

 

Starost dojenčka (meseci)Obroki
 ZajtrkDopoldanska maliceKosiloPopoldanska maliceVečerja
1.–6.materino mleko ali nadomestno mlekomaterino mleko ali nadomestno mlekomaterino mleko ali nadomestno mlekomaterino mleko ali nadomestno mlekomaterino mleko ali nadomestno mleko
5.–7.materino mleko ali nadomestno mlekomaterino mleko ali nadomestno mlekozelenjavno-krompirjevo-mesna kašamaterino mleko ali nadomestno mlekomaterino mleko ali nadomestno mleko
7.–9.materino mleko ali nadomestno mlekomaterino mleko ali nadomestno mlekozelenjavno-krompirjevo-mesna kašažitno-sadna kašamlečno-žitna kaša
10.–12.materino mleko ali nadomestno mlekožitno-sadna kaša

ali

kruh/žita in sadje

zelenjavno-krompirjevo-mesna kašažitno-sadna kaša

ali

kruh/žita in sadje

mlečno-žitna kaša

 

Primerna živila za dojenčke do 1. leta starosti

Dopolnjeni meseci starostiŽivila
4–6 mesecevžita, ki ne vsebujejo glutena (riž)

belo in rdeče meso (piščančje, puranje, kunčje in telečje meso)

zelenjava (korenje, krompir, brokoli, muškatna, buča, cvetača)

sadje (jabolko, hruška, banana, avokado, papaja)

6–8 mesecevzelenjava (grah, špinača, koleraba, paradižnik, sladka koruza, čičerika, fižol, leča, zelje, bob)

sadje (marelice, mango, melona, breskev, nektarina, sliva)

morske ribe

žita, ki vsebujejo gluten (pšenica, oves, rž, ječmen, koruzni in pšenični zdrob)

8–10 mesecevjajčni rumenjak

ribe

10–12 mesecevkruh

mlečni izdelki (jogurt, skuta)

Po 12. mesecihkravje mleko, jajčni beljak, jagode, agrumi, med

 

Otroci do dopolnjenega 1. leta naj ne uživajo:

  • jajčnega beljaka
  • medu
  • mleka kot samostojnega napitka
  • mlečnih izdelkov (skuta, jogurti, sir)
  • morskih sadežev
  • soli
  • sladkorja
  • sladkih pijač

Neprimerna živila za otroke so:

  • gobe
  • ostre začimbe
  • zelo mastna živila (ocvrta živila, klobase, hitra hrana)
  • vse sladke pijače in gazirane pijače
  • majoneza
  • surovo meso
  • jušni koncentrati

Sodelujoči strokovnjaki:

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here