Otroška debelost

0
631
Otroška debelost
Otroška debelost

Debelost je v določeni meri res otrokov problem, vendar je naša odgovornost, da otroku pomagamo. Poskrbimo za zdravo prehrano in ga naučimo pravilnega načina prehranjevanja že od malega.

Enolična hrana z visoko energijsko gostoto – vsebuje veliko maščob (maslo, margarina, ocvrta hrana) in enostavnih sladkorjev (sladkarije, sladke pijače, čokolada) – lahko dolgoročno vodi do povečanja telesne teže in pojava debelosti. Da bi se izognili zdravstvenim težavam, ki lahko nastanejo zaradi neustrezne prehrane (slabše počutje, zmanjšana odpornost organizma in bolezni srca in ožilja ter sladkorna bolezen), je prav, da za zdravje otrok skrbimo od samega začetka z zdravo prehrano in primerno rekreacijo.

Zakaj je vse več otrok in staršev predebelih in kaj narediti, da bi to preprečili?

»Mislim, da tu ne gre samo za uživanje neustrezne prehrane. Otroci so preveč sedeči. Npr. otrok pri 1 letu starosti: mama ga nese iz vrtca v avto. Skupaj se zapeljeta do trgovine. V trgovini ga mama zopet posede v nakupovalni voziček. Po opravljenem nakupu ga ponovno posadi v avtosedež. Poleg tega, da starši poskrbijo za ustrezno prehrano, ga morajo vzpodbuditi k gibanju. Otroci imajo željo po gibanju, vendar pa imajo starši »manj dela«, če ga pripnejo v voziček ali avtosedež. Za oba bi bilo koristno, da se peš sprehodita do trgovine. Potem so tukaj še nezdravi prigrizki med rednimi obroki. Odsvetujem hranjenje med obroki oz. da malico nadomestijo čips, slane palčke, prestice, koruzni flips z arašidi. Za žejo starši otrokom pogosto ponudijo ledeni čaj in druge sadne pijače z visoko vsebnostjo sladkorja, citronske kisline. Če hočejo otrokom dobro, naj mu za žejo ponudijo vodo,« pojasnjuje Mojca Zupan Štante, univ. dipl. inž. živ. tehn., organizatorka prehrane in ZHR v Vrtcu Mladi rod, Ljubljana.

Vzroki in posledice prekomerne teže otrok:

  • pomanjkanje gibanja,
  • genetski dejavniki,
  • prekomerno uživanje hrane,
  • prehrana v družini.

Vaš otrok mora dobiti »pravi« obrok hrane, ne manjših prigrizkov med obroki. Tako se bo naučil nadzorovati lakoto in počakati na glavni obrok, ki ga bo v polnosti zaužil. Pomembno je, da imate obroke skupaj, če se le da, in da ste takrat otroku starši zgled. Poleg tega pa je pomembno, da je vaša prehrana raznolika, pestra.

Genska zasnova lahko vpliva na debelost

»Otroci so si med seboj različni tudi po tem, kakšen in kolikšen del v njihovem življenju in doživljanju predstavlja hrana. Lahko torej rečemo, da so nekateri genetsko bolj nagnjeni k povečani telesni teži. Seveda pa je to dejstvo, ki ga moramo starši pri vzgoji otroka upoštevati. Kakor bomo bolj pozorni, če je otrok bolj plašne narave in ga bomo bolj spodbujali, da se bo soočil z izzivi, tako bomo bolj pozorni tudi v primeru, če je naš otrok nagnjen k hitremu pridobivanju telesne teže. Pozornost na to dejstvo ne pomeni zaskrbljenosti in pretirane skrbi, saj bo otrok tako začutil, da je z njim in njegovim telesom nekaj narobe in ne bo mogel razviti pozitivne telesne samopodobe. Temu se lahko pridružijo še ostali telesni in zdravstveni dejavniki (npr. otrok se nerad giblje, kar mu še bolj upočasni presnovo, morda je kje kakšen hormonski sprožitelj itd.). Telesna zasnova pa je le osnova za otroško debelost,« pravi Janja Frelih Gorjanc, univ. dipl. psih., spec. ZDT, KROG Inštitut Terapevtski center.

Hrana nadomestilo ljubezni

»Prav tako so pomembni tudi čutenjski sprožitelji. Velikokrat rečemo, da je hrana (in posledično debelost) nadomestilo za ljubezen in pozornost, ki je otrokova osnovna hrana. Hrana lahko otroku predstavlja najmočnejši stik z drugimi: npr. pozornost dobi, ko »pridno vse poje«, se boji zavrniti hrano, ker čuti, da je potem lahko zavrnjen oz. »okregan« tudi on oz. da je mamo zato strah, je zaskrbljena itd. Hrana in maščobne obloge na našem telesu predstavljajo varovalni ščit. Če otrok čuti, da v družini (ali v svetu: vrtcu, šoli itd.) ni dovolj varno in hkrati od staršev oz. skrbnikov ne prejme dovolj tolažbe, pomirjanja in opogumljanja takrat, ko je prestrašen, žalosten, negotov, se začne varovati prav s tem varovalnim ščitom oz. hrano uporablja kot pomirjevalo. Veliko odraslih ljudi s prekomerno težo reče, da je (bila) hrana njihovo edino varno zatočišče. Če gre za čutenjske vzroke, telo hrepeni po hrani, ki bo ta neprijetna čutenja pomirila in to v najkrajšem možnem času: sladkarije, ogljikovi hidrati, sladki sokovi, torej hrana z visokim glikemičnim indeksom,« pravi Janja Frelih Gorjanc.

Posledica debelosti in boleznibaby_s_pomarano

»Med boleznimi je na prvem mestu diabetes in ostale z upočasnjeno presnovo in premajhnim gibanjem povezane bolezni, preobremenjeni sklepi, zamaščeni notranji organi itd. Omejeno gibanje pa ne vpliva le na fizično stanje, pomemben vpliv ima tudi na otrokovo samopodobo in samovrednotenje, saj debel otrok gibalno lahko zaostaja za vrstniki, je njihova tarča posmeha ipd. Starši moramo vedeti, da je debelost v določeni meri res otrokov problem, naša odgovornost pa je, da otroku pomagamo pri soočanju s problemom in se, če je potrebno oz. če otrok tega ne zmore sam, namesto njega »odločimo«: se skupaj z njim gibamo, zdravo jemo, ga omejimo pri nezdravi hrani. Pri tem pa moramo seveda biti vztrajni in dosledni,« dodaja Janja Frelih Gorjanc

Kako otroka naučiti jesti zdravo?

»V obdobju, ko je še majhen, mu ponudimo zdrav obrok, ki je sestavljen iz različnih živil. Prevladujeta naj sadje in zelenjava. Ko je malo večji, se o hrani z njim lahko že pogovarjamo. Seveda, ljudje uživamo v hrani in hrana mora predstavljati tudi gurmanski užitek. Tudi sladki priboljški morajo biti na jedilniki, ampak ne prav pogosto. Slaščica, ki jo zaužijemo, naj bo dobra, sveža, najboljša je seveda narejena doma. Vseskozi moramo paziti, da vnos kalorij (energije) ni večji od potrebe oz. porabe energije. Drugače pa je željo po sladkem najbolje pogasiti s sadjem ali suhim sadje. Tudi na oreščke (orehi, lešniki, mandeljni, pistacije …) ne smemo pozabiti. Maščobna sestava oreščkov je izredno ugodna za človeško telo,« opozarja Mojca Zupan Štante.

Kako lahko preprečimo prekomerno težo?

  • Z rednim gibanjem (tek, hoja, sprehodi, kolesarjenje, plavanje),
  • jesti je treba počasi in redno,
  • otrok mora popiti dovolj tekočine (1,5 l do 2 l dnevno).

Sodelujoči strokovnjaki:

Janja Frelih Gorjanc

http://www.zdi-krog.si/

univ. dipl. psih., spec. ZDT, KROG Inštitut Terapevtski center

Mojca Zupan Štante

http://www.vrtec-mladirod.si/

univ. dipl. inž. živ. tehn., organizatorka prehrane in ZHR v Vrtcu Mladi rod iz Ljubljane

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here