Odsvetovana živila na otroškem krožniku

0
1599
Sladkorji
Sladkorji

Otroka navajajte na zdravo in pestro prehrano. Izložite sladkorje in bodite pozorni tudi skrite sladkorje - sladki jogurti, deserti z dodanim sladkorjem, sladke pijače in polpripravljena živila.

Uravnotežena in kakovostna zdrava prehrana je eden od temeljev zdravja, saj zagotavlja ustrezen psihofizičen razvoj in dobro počutje predšolskega otroka. Zdrave prehranjevalne navade, ki jih otroci pridobijo v zgodnjem otroštvu, vplivajo na način prehranjevanja tudi v odrasli dobi.

Odsvetovana živila v prehrani so navadno energijsko gostejša in hranilno revnejša. Med odsvetovana živila spadajo:

  • sladko in slano pecivo/prigrizki (namesto tega otroku ponudite sveže ali suho sadje, oreščke in sveče pripravljene sladice, predvsem na osnovi sadja z manj dodanega sladkorja, v zmernih količinah),
  • deserti in druge sladice,
  • mlečni izdelki in deserti z dodanim sladkorjem,
  • mesni izdelki, pri katerih ni vidna struktura mesa (klobase, paštete, hrenovke), ki imajo običajno visoke koncentracije maščob, soli in aditivov,
  • pijače in napitki z dodanim sladkorjem,
  • nerazredčeni sadni sokovi,
  • pripravljena in polpripravljena živila (instant juhe, pripravljene omake),
  • ocvrta živila (zaradi višje vsebnosti maščob in produktov, ki nastanejo ob predolgem cvrtju na visoki temperaturi).

»Enostavni sladkorji naj ne bi prispevali več kot 5 odstotkov dnevnega energijskega vnosa, saj se med ogljikovimi hidrati najhitreje prebavijo in povzročijo hiter porast inzulina. Nahajajo se v kuhinjskem sladkorju, medu, čokoladi, slaščicah in sladkih pijačah. Preveč sladkorja v prehrani predstavlja tveganje za nastanek zobnega kariesa,« razloži Cirila Hlastan Ribič.

Janja Pohorec in Cirila Hlastan Ribič svetujeta:

  • Prehrana mora biti uravnotežena, pestra in mešana, iz različnih kombinacij skupin živil, ter preko dneva primerno časovno in količinsko razporejena.
  • Prehrana mora biti energijsko in biološko polnovredna. Vsebovati mora optimalna razmerja makro- in mikrohranil vseh skupin živil za normalen razvoj.
  • Pri majhnih otrocih so potrebe po energiji in hranilnih snoveh velike, tek je pa majhen, zato moramo poskrbeti, da so obroki redni, pogosti in majhni.
  • Dnevno naj otroci dobijo tri glavne obroke (zajtrk, kosilo in večerjo) ter dva premostitvena obroka (dopoldansko in popoldansko malico). Z rednim uživanjem manjših obrokov dnevno se izboljšajo umske sposobnosti, poveča se občutek sitosti, zmanjša možnost prenajedanja in zniža vrednost maščob v krvi. Redno zajtrkovanje je pomemben del zdrave prehrane in pomemben dejavnik zdravega življenjskega sloga. Pri otrocih, ki zajtrkujejo, je delovna storilnost za kar 20 % višja v primerjavi s sovrstniki, ki ne zajtrkujejo.
  • S pripravo uravnoteženih obrokov, rednim prehranjevanjem in primerno kulturo prehranjevanja otrokom privzgojite zdrave prehranjevalne navade.

»Predšolski otroci zelo radi posnemajo obnašanje odraslih. Prevzamejo naše obnašanje pri mizi, željo po poskušanju nove hrane in dajanje prednosti določenim živilom, jedem, navadam. Naša dolžnost je, da si vzamemo čas in skupaj razvijemo zdrave prehranjevalne navade, v kolikor le-teh še nimamo razvitih. Ko predšolski otroci razvijejo okus za pester izbor živil, je načrtovanje obrokov lažje. Dejstvo je, da je privajanje na novo hrano dolgotrajen proces, ki zahteva čas in strpnost odraslih. Med skupnim nakupovanjem živil se otroci naučijo osnov prehrane in zdravega prehranjevanja. S pogovorom o izvoru hrane in načinu pridelave pa jih izobražujemo. Samo z izobraževanjem lahko vzgojimo generacije, ki bodo ozaveščene o pomenu zdrave prehrane, bodo odgovorno ravnale s hrano, okoljem ter pozitivno prispevale k dobremu počutju socialnih skupnosti in nazadnje celotne okoljske združbe. Pomembno je, da se zavedamo pomena zdravega in uravnoteženega prehranjevanja, aktivnega preživljanja časa, smo otroku vzor in mu privzgojimo zdrav življenjski slog,« razlaga Janja Pohorec.

Sodelujoči strokovnjaki:

Andreja Demšar

Andreja Demšar

http://vrtec.skofjaloka.si/

univ. dipl. psih, svetovalna delavka, Vrtec Škofja Loka

Cirila Hlastan Ribič

izr. prof. dr. Cirila Hlastan Ribič

http://www.nijz.si/

Nacionalni inštitut za javno zdravje

Janja Pohorec

Janja Pohorec

http://vrtec-velenje.si/

univ. dipl. inženirka živilstva in prehrane, Vrtec Velenje

Prejmite redne uporabne informacije za vašega otroka Brezplačno.

NAPIŠITE KOMENTAR

Please enter your comment!
Please enter your name here